Fa dos mil setze anys que
per aquestes dates els diaris que no tens temps de llegir divulguen la mateixa
bona notícia: demà neix Jesús a Betlem.
L'informador de guàrdia d'aquest blog es limitarà a divagar una mica
sobre la bona nova i després callarà
fins passat Sant Esteve (que per cert, es pronuncia marcant bé la dental /t/
abans de la paraula "Esteve", a veure si te'n recordes!)
El que dèiem: demà neix
Jesús...
Som en temps en què impera
el políticament correcte. Molts
ciutadans (alguns acomplexats;
convençuts els altres) volen desempallegar-se d'expressions, diguem-ne, massa
catòliques. Per això molta gent ara exclama —Salut!
quan algú esternuda prop seu. Tanmateix, encara hi ha nostàlgics que diem —"Jesús!". És una manera de recordar
que la salut de tots queda a les seves mans? Bufa, potser a això no hi arribem.
Però són tants anys de tradició, d'història i de cultura cristiana...
—Aaaaaatxum!
—Jesús!
—Gràcies.
Qui va ser Jesús? Per a
alguns, un simple revolucionari, un hippy avant
la lettre que volia allunyar-se de les riqueses i del poder. Per a uns
altres, un profeta. Per a uns tercers, encara, el fill de Déu. Pensis el que
pensis tu, segur que estarem d'acord: no parlem d'una figura qualsevol... O és
que dos mil setze anys més tard, els diaris encara palarien del naixement d'un
qualsevol?
Un naixement, per cert, que apareix
relatat als Evangelis del Nou Testament:
"
(...) Ella donà a llum el seu primogènit, l’embolcallà i el reclinà en una
menjadora perquè no hi havia lloc per a ells a la posada (...)" —Lluc,
2,7, per exemple—
però que també apareix a
l'Alcorà dels musulmans:
" (...)
Els dolors del part sorprengueren Maria a prop d’una palmera (...)" — Sura
19, 23—
No es pot pas dir que els seguidors de la tercera
religió monoteista, els jueus, professin una veneració especial per la seva figura.
De fet, durant l'Edat Mitjana i segles després, la majoria el considerava un
heretge que havia impedit el ple desenvolupament de la LLEI jueva. I encara avui no
el consideren ni el Messies ni el fill de Déu. Això sí: sobretot des del
Concili Vaticà II, aquesta percepció ha anat canviant. Actualment, no solament
molts se senten orgullosos del seu origen jueu sinó que el tenen per un savi que
està al mateix nivell dels rabins que llegim a la literatura talmúdica (el
Talmud és un cos de textos una part dels quals serveix per a interpretar
correctament la Torá, el llibre sagrat del judaisme).
Així doncs, amb diferent consideració sobre la seva
persona i el seu rol (profètic o filial) en relació a Déu, l'aparició de la figura de Jesús vincula les
tres religions monoteistes. Ni que sigui culturalment.
El que potser no saps és que Jesús no va néixer cap 25
de desembre. Els diaris que no tens temps de llegir això ho diuen sempre tot xiulant i mirant cap a una altra banda.
Has escoltat mai la dita aquella de "Per Nadal un pas de pardal; per Sant esteve,
un pas de llebre"? El 25 de desembre és el solstici d'hivern, quan el
dia comença a allargar-se de mica en mica. l passa que en aquesta data els
romans politeistes celebraven el Dies
solis natalici (el dia del sol naixent).
Quan el cristianisme va estendre's per tot l'imperi
romà i amb Constantí va esdevenir-hi la religió oficial, l'Església va mirar de
tapar les festes paganes a base de
dues eficaces operacions:
1.- Donar una nova dimensió a molts vocables tot cristianitzant-los.
La paraula grega ángelos, per
exemple, que no volia dir res més que missatger o nunci militar, va passar a
significar "missatger de Déu" (àngel). Basiléus,
que volia dir rei, va donar basílica,
que ja no era l'estança del rei mortal, sinó del Rei immortal, en majúscula. I
així un munt de paraules.
2.- També va superposar festes cristianes en antigues
dates de celebracions paganes. Ho va intentar fins i tot amb els dies de la
setmana, però no se'n va acabar de sortir. Només el dia de Saturn (saturday, encara, en anglès) i el dia
del Sol (sunday) van quedar
arraconats i substituïts per sabathum
(descans, per als jueus) i Domenica (dies domenica, el dia del Senyor, la festa preceptiva de descans
per als cristians). La resta, van quedar igual: els dilluns van continuar sent
el dia de la Lluna; els dimarts, el dia de Mart; els dimecres, el dia de
Mercuri; els dijous, el dia de Iovis —Zeus— i els divendres, el dia dedicat a
Venus.
Ep, que ens estem desviant! Tornem a Jesús... El cas és que, hagi nascut quan hagi nascut, fins i tot per als no creients, la seva figura hauria de ser valorada com cal. I doncs, per
què? Doncs perquè, consideracions religioses a banda, n'hi ha d'altres de... dret!
Sí, sí, de dret. Parlem una mica de lleis.
En aquesta vida, la llei, o bé te la fa Déu, o bé te la
fa un dictador o bé la fa el poble (amb tu a dins).
Per als musulmans, l'única LLEI és la que Déu (Al·là) va dictar al profeta Muhammad amb
l'ordre expressa de no canviar-hi ni una coma. Tota la vida quotidiana dels
musulmans està regida per aquesta LLEI divina que ho abraça tot, des de les
transaccions comercials, passant pel menjar i arribant, posem per cas, a les
relacions matrimonials o d'herència de béns. Les altres disposicions que
promulguen els governants a cada país musulmà (que no poden contradir mai Al·là) ni tan sols porten el nom de "lleis" (fan servir el
terme "qanun)". Perquè de LLEI
només n'hi ha una: la de Déu.
El problema és que aquesta LLEI (que es concreta en la xària,
el "camí recte") de vegades no és compatible amb el sistema de valors
de la nostra societat occidental. Fins pot arribar a ser delictiva. Tal com
entenem nosaltres els drets humans, com podríem acceptar que el testimoni d'un
home valgui pel de dues dones? O que es pugui dur a matrimoni una nena de nou anys?
O que un califa es pugui imposar a tothom sense cap debat ni procés democràtic?
O que els musulmans tinguin com a ordre i fita última estendre l'islam a tot el
planeta (Oumma), independentment de les creences i conviccions dels pobles ocupats?
Per
això ens causa tanta inquietud quan veiem imatges captades a Londres o a París
en què uns homes barbuts o dones cobertes amb el niqab mostren pancartes exigint la imposició de la xària com a llei obligatòria per a tot
l'Occident. Que no ens ha costat segles d'esforços arribar a bastir els nostres
estats de dret i la igualtat entre els ciutadans?
Arribats a aquets punt, farem una precisió innecessària:
no estem parlant d'immigració. Parlem de fanatisme religiós... També hi ha catalans (i catalanes!) de naixement que s'han apuntat a aquest fanatisme.
Un fanatisme que pot destruir les nostre nacions i que
es justifica en molts passatges d l'Alcorà. N'hi ha molts altres, de passatges
alcorànics, que criden a la concòrdia i a la pau, ben cert. Però quan amb un
punt d'inconsciència es diu que l'islam no és això, hauríem de precisar:
l'islam també és això. Mira, si no, el que diu, entre moltes altres, aquesta
sura:
“ (...) Quan
aquests mesos que heu pactat, de pau sagrada, hagin passat, mateu tots els qui
associen a Al·là altres deïtats, allà on siguin. Els heu de prendre! Els heu
d’assetjar! Els heu d’atacar pertot arreu! (...) " —Sura 9, aleia 5—
Si un fanàtic llegeix això i creu que en un modesta
fira de Nadal de Berlín hi ha gent que està associant Al·là (Déu) a altres divinitats
(Jesús), per què no hauria d'agafar un camió i envestir-los? O és que no ha de
seguir la LLEI d'Al·là, l'única que ha d'obeir cegament?
O aquesta altra:
" (...) Vosaltres, els bons creients, els
musulmans, No preneu com a amics , com a aliats, els jueus i els cristians
(...) " —Sura 5, 51—.
O aquesta:
“ (…) El pagament dels qui combaten
contra Al·là i contra el Missatger, dels qui fan el mal amb corrupció sobre la
terra, serà una mort violenta, crucifixió, amb trencament de mans i peus (…)"
—Sura 5, 32—
Per descomptat que no tots els musulmans s'agafen
aquestes textos al peu de la lletra. Però n'hi ha d'altres que s'han apuntat al
salafisme, oi? Els estudis parlen d'un 20% de la població musulmana, fes
comptes... El salafisme —amb 78 mesquites a Catalunya— és un corrent islamista
que pretén tornar a la pràctica religiosa del segle VII. Doncs bé, si un
d'aquests salafistes es radicalitza fins al punt de viatjar a combatre a Síria
o de cometre atemptats a Europa, quin problema tindrà per veure de bons ulls les
barbaritats que li exigeix que faci l'Estat Islàmic? O és que l'Alcorà, la seva
LLEI, no li ho exigeix també? Que no
li diu que arremeti contra jueus i cristians?
Pel que fa als jueus, també per a ells la veritable LLEI és aquella que ha emanat de Déu i
no pas la del poble. Quan Déu va manar a Moisès que construís una Arca de l'Aliança per guardar-hi els
manaments que li havia dictat, li estava dient això: —Jo sóc la LLEI, i us acompanyaré, poble escollit, allà on viatgeu.
Ben cert que a l'Antic Testament (que és el fonament troncal
de la Torá dels jueus) trobem també casos de violència i intolerància. Tants
com a l'Alcorà. I també els va dictar Déu...
No obstant això, el judaisme no és una religió expansionista.
No vol imposar una oumma (comunitat de creients) a tot el planeta. A més a més, l'Estat d'Israel ha sabut fer perfectament compatible el seu sistema de creences espirituals amb
els moderns criteris d'organització de les societats obertes. L'estat d'Israel
és de confessió judaica però gaudeix d'un sistema parlamentari i de llibertats
perfectament homologable amb els de les societats democràtiques d'Occident. A
la societat israeliana, tot sigui dit de passada, hi viuen molts ciutadans
àrabs de religió musulmana. N'hi ha
d'altres que són ultraortodoxos, ben cert. Però aquests, sisplau o per força,
estan també sotmesos a la llei de l'Estat.
I amb aquestes que arribem al cristianisme. Qui fa el
pas definitiu per separar les coses? Jesús.
—"Doneu al
Cèsar el que és del Cèsar i a déu el que és de Déu" va dir Jesús i ho
pots llegir a Marc, 12, 13, per exemple. Ho va dir a uns fariseus
(fonamentalistes de la LLEI de Déu)
que el volien fer entrar en contradiccions preguntant-li si s'havia de pagar
impostos al Cèsar o només s'havia d'obeir Déu. Els va mostrar una moneda i els
va preguntar quina imatge hi veien: la del Cèsar? Doncs ja està. Assumpte
tancat.
Amb aquesta resposta Jesús va escriure la paraula llei en minúscules. Va definir ben
clarament el que era "competència" de Déu i el que era competència
dels governants i de l'Estat. La Llei de Déu et relliga a Ell íntimament i t'obliga
a seguir un camí recte en l'ordre moral interior. La llei dels homes et fa
seguir un camí recte en l'ordre social exterior i t'obliga a viure en un
col·lectiu seguint les normes legals acceptades per tots.
Doncs ja ho veus: dóna al Cèsar el que és del Cèsar i a
Déu el que és de Déu... Que és una frase molt gastada? Bé, i què? De tant
repetida, ja no li veus la profunditat que amaga? Pensa-hi cada vegada que
vulguis divorciar-te i el jutge, abans que res, et proposi un conveni
matrimonial de cara als fills, en comptes de consultar la Llei de Déu... Pensa-hi
també quan siguis cridat pel notari a una herència i t'informi dels teus drets segons
les disposicions testamentàries, sense parar compte si ets home o dona... Pensa-hi
cada vegada que a un lladregot li apliquen un procés penal amb totes les
garanties en comptes de tallar-li la mà perquè ho diu, a cop calent, un imam o
un ulema.
Deixem ara el dret i fem, per acabar, un modest apunt
de caràcter més teològic.
Sense renegar del Vell Testament (que ha quedat com un
llibre de referència històrica i cultural), els cristians es regeixen
bàsicament pel Nou Testament. Es tracta d'un recull de llibres en què el
missatge de Jesús és inconfusiblement pacífic. És una invocació a la pau i a l'amor,
fins i tot envers qui ataca.
Heu fet pessebre, a casa teva? No, tu no, ja ho sé. Ets un jove massa enfeinat. Volia dir els juràsics dels teus pares... "Pau en la terra als homes de bona voluntat",
diu la pancarta que aguanta l'àngel damunt
la cova... Una mica diferent de les
pancartes de Londres i París, no trobes? Aquesta és l'única xària, l'únic camí recte que
prescriu Jesús als seus seguidors, la llei
més important que el cristianisme els proposa. I aquesta directriu moral
bàsica, transmesa de pares a fills durant generacions, potser ja més
envernissada de cultura que de fe, ha anat conformant una manera de pensar i de
viure allunyada de la intolerància.
Sí, és cert: amb el cristianisme com a pretext, també
s'han fet moltes animalades i s'han comès molts crims: les Croades, la Santa
Inquisició, el nacional-catolicisme... Tant cert com que la majoria d'aquests
passatges vergonyosos ja han quedat incorporats als llibres d'història i de cultura,
no pas als de catequesi i adoctrinament religiós.
L'apunt d'avui s'acaba amb un suggeriment: a
moltes esglésies de Catalunya, durant la Nit de Nadal (res de Nit bona!) s'ha recuperat l'impressionant
Cant de la Sibil·la. Siguis o no
creient, aquest investigador de guàrdia et
suggereix que vagis a alguna basílica (a la de Santa Maria del Mar, per
exemple) i et deixis impressionar amb un cant medieval, misteriós, corprenedor que
ens parla de l'altre extrem de la naixença de Jesús: el Judici Final.
És una manifestació religiosa, d'origen català, que no s'ha interromput mai del tot des de l'Edat Mitjana (com a mínim, a ses illes va seguir sempre), que ha estat declarada Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO i que ens hauria de fer sentir molt orgullosos com a catalans. Constata, també aquí, que no parlem pròpiament de religió. Parlem de nació i de cultura.
És una manifestació religiosa, d'origen català, que no s'ha interromput mai del tot des de l'Edat Mitjana (com a mínim, a ses illes va seguir sempre), que ha estat declarada Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO i que ens hauria de fer sentir molt orgullosos com a catalans. Constata, també aquí, que no parlem pròpiament de religió. Parlem de nació i de cultura.
Això sí: si hi vas, abriga't. No seria bo que et refredessis i que
deixessis anar un esternut al bell mig de l'acte. Mai se sap com podria reaccionar el cantant albat que recita les estrofes amb una espasa ben aixecada:
— Aaaaatxum !
— Frenadol !
—Gràcies...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada