El
lehendekari Iñigo Urkullu ha comunicat al
govern de Rajoy que no pensa assistir a la Conferència de Presidents Autonòmics
que Rajoy havia preparat minuciosament per al mes de gener.
Què és
aquesta conferència? Pretén ser una reunió conjunta dels presidents de cada
autonomia de l'Estat espanyol per tractar temes que els afecten, sobretot el
finançament autonòmic.
El president Puigdemont exigeix un tracte bilateral, de
tu a tu, i que no es barregi amb el d'un grup subordinat a la presidència del govern
espanyol. Per això ja va anunciar fa temps que no hi assistiria. El que no
s'esperava Rajoy és que també refusés anar-hi el president del govern basc...
Aquest segon refús no és cap senyal de solidaritat amb el procés català. No vol pas dir que Urkullu
doni suport a la reivindicació sobiranista del nostre govern i d'una gran part de la societat catalana. Simplement, li
està dient a Rajoy el mateix que li diu Puigdemont: que com a nació que és, Euskadi vol un altre tracte que no la dilueixi en una colla pessigolla de governs autonòmics sense vocació històrica d'autogovern.
Sent les
coses així, quina utilitat real tindrà una conferència en què els
presidents de les dues autonomies més
importants no hi seran? Mediàtica i prou. No resoldrà res perquè el problema ve de molt més lluny....
Quan es va
concebre la Constitución Española (1978) després de la dictadura franquista, hi havia tres territoris
que reclamaven obertament un tracte diferenciat i un reconeixement de l'autogovern: Catalunya, Euskadi i, en menor grau, Galícia.
Però en aquell moment, als poders fàctics de l'Estat i a molts polítics
d'altres territoris això ja els va semblar una atemptat a la unidad de España. Van alçar
el crit al cel. La cosa és va acabar amb la solució coneguda com "café para todos". Aquest café significa el següent: Catalunya vol un
estatut especial dins de l'Estat per raó de la seva història, per raó de les particularitats
de la seva societat nacional i, sobretot, perquè té una llarga tradició de
voler-se autogovernar? Euskadi vol el mateix? I en menor grau Galícia? Aleshores, què fem? A veure... Eureka, ja ho hem trobat! Que tots els territoris tinguin el mateix que volen aquests tres, encara que no hagin reclamat mai un tracte
especial! Així va néixer l'Estat de les Autonomies, amb 17 estatuts, 17 parlaments, 17
governs, 17 pressupostos, 17 himnes, 17 banderes i... 17
inviabilitats. En el seu moment, el president Josep Tarradellas ja va
advertir que allò no podia funcionar de cap manera i que costaria molts calés.
Els dos
primers estatuts que es van aprovar després del franquisme van ser el d'Euskadi
(Estatut de Guernika) i el de Catalunya (Estatut de Sau). Els polítics bascos ja
havien aconseguit que la Constitución Española
recollís una referència als seus drets històrics. Ho diu la disposición adicional primera de la
constitució:
"La constitución ampara y respeta los derechos históricos de los territorios forales. La actualización general de dicho régimen foral se llevará a cabo, en su caso, en el marco de la Constitución y de los Estatutos de Autonomía"
"La constitución ampara y respeta los derechos históricos de los territorios forales. La actualización general de dicho régimen foral se llevará a cabo, en su caso, en el marco de la Constitución y de los Estatutos de Autonomía"
Ni una
referència constitucional als drets històrics dels catalans, fixats a les
Constitucions i altres Drets de Catalunya. Aquestes Constitucions catalanes van
ser abolides pel Decreto de Nueva Planta
(1716), després de la derrota militar i l'ocupació borbónica de les tropes de Felip
V (1714). Ningú de la classe política catalana amb responsabilitats de negociació les va defensar. Per això mai més se n'ha cantat ni gall ni gallina...
Amb la disposición adicional primera la
comissió redactora de la Constitución Española salvava un dels esculls
importants per a la seva aprovació. I és que els representants bascos jugaven molt fort, no estaven disposats de cap manera a perdre
els seus drets, alguns dels quals arrencaven de l'edat mitjana i sempre havien
marcat les relacions amb la Corona de Castella. Els furs no es tocaven! Ara
només es tractava que l'Estatut de Guernika els concretés, tal com ja s'havia
fet en el període carlista (quan els van voler abolir) i en l'anterior estatut, en temps de la II
República.
Sí, sí... La defensa dels furs no és cosa de fa quatre dies Hi ha uns constància ferma. L'any 1878 els
bascos ja els havien defensat aferrissadament després de veure'ls abolits amb la derrota carlista. Si bé no els van salvar completament, de les
negociacions amb el govern espanyol en va sortir un règim administratiu nou que
els deslliurava de quedar atrapats en un sistema tributari comú pel qual es regien les altre regions
d'Espanya.
Expliquem
això.
Segons aquest règim tributari de matriu castellana, l'Estat recaptava els impostos de tots els
ciutadans (fossin del territori que fossin) i després els redistribuïa segons
el criteris del govern espanyol de torn i de les lleis aprovades a Madrid Els bascos van dir que ni pensar-ho! Ells ho
farien a la inversa: fixarien i recaptarien els impostos dels seus ciutadans i
després, en tot cas, contribuirien al sosteniment de l'Estat i als serveis que aquest prestava al país basc. Serien ells, els bascos forals, els qui enviarien una transferència de diners a Madrid, segons una
quantitat prèviament negociada entre els governants espanyols i les Diputacions
forals basques.
Aquest és el règim dels
Conciertos Econòmicos. Ja l'any 1878
els bascos sabien que qui té la clau de la caixa té molt de guanyat...
L'any 1933 hi
va haver un nou projecte d'estatut d'autonomia que, enmig de convulsions
socials, amb forts desencontres entre nacionalistes i forces obreres, va veure perillar els concerts econòmics. Però
amb l'Estatut de Guernika (1979) aquests van quedar definitivament consolidats.
En el seu article 41.1 podem llegir-hi:
"Les relacions d'ordre tributari entre l'Estat i el País Basc vindran regulades mitjançant el sistema foral tradicional de Concert Econòmic o Convenis".
"Les relacions d'ordre tributari entre l'Estat i el País Basc vindran regulades mitjançant el sistema foral tradicional de Concert Econòmic o Convenis".
I el 41.2 (epígraf D) concreta el concepte de contingent,
és a dir, la quantitat que els bascos pagaran a l'Estat després d'haver fixat i
recaptat els impostos:
"L'aportació del País Basc a l'Estat consistirà en un contingent global, integrat pels corresponents a cadascun dels seus Territoris, com a contribució a totes les càrregues de l'Estat que no assumeixi la Comunitat Autònoma".
"L'aportació del País Basc a l'Estat consistirà en un contingent global, integrat pels corresponents a cadascun dels seus Territoris, com a contribució a totes les càrregues de l'Estat que no assumeixi la Comunitat Autònoma".
Mentrestant,
què discutien els nostres representants catalans de la Comissió dels Vint durant la redacció de l'esborrany de l'Estatut de Sau? Doncs
discutien si recaptar impostos era modern o no...
Aquesta és una confidència
que va fer fa poc un dels membres de la comissió , Jaume Sobrequés (PSC). O
sigui, que mentre els bascos tenien clar que els diners els havien de controlar
ells perquè no els donessin gat per llebre, els polítics catalans es movien
entre dos criteris de baixa volada:
1.- Recaptar impostos és impopular. Millor que els
recaptés Madrid i que el govern català rebés transferències de diners sense
cremar-se" (criteri general dins de CDC)
2.- Recaptar impostos des del mateix territori i per
les institucions de govern pròpies és insolidari i propi de temps ja passats, gens moderns (criteri
general dins dels representants socialistes)
Finalment, és clar, a l'Estatut
de Sau que es va acabar aprovant no hi va sortir tampoc cap referència a un possible
concert econòmic català. O sigui, que ni drets
històrics recollits a la Constitución Española ni
cap sistema de finançament propi recollit a l'Estatut. Tampoc a l'estatut reformat l'any
2006.
Fa tres anys, amb un peu a l'autonomisme i l'altre en ple procés sobiranista, el president Artur Mas encara va intentar negociar amb
el govern de Rajoy un pacte fiscal que venia a ser una concert econòmic a la
catalana. El president Rajoy, emparat per la Constitución, no va voler ni sentir-ne parlar...
En aquestes
diferències de gestió dels conflictes polítics pot raure la tradicional
distància que posen els polítics bascos quan es tracta de donar suport a la
política catalana. No deuen acabar d'entendre que Catalunya sigui tan mal negociadora. Ells saben que la pròpia història i la fermesa en
defensar-la és una carta a jugar. I a fe que la juguen!
Una altra cosa és que posin pals a les rodes... Urkullu ha declarat fa uns dies que "la independència és inviable al segle XXI". Però, és
clar: ho diu des d'una nació que, de fet, ja es pot comportar com a independent
perquè té el control absolut dels seus recursos econòmics.
De manera que les raons per no assistir a aquesta conferència, tot i que són les mateixes, tenen telons de fons ben diferents:
Puigdemont no hi anirà com a mesura de pressió i de reivindicació. També per evidenciar que ara la política catalana ja no juga a l'autonomisme.
Urkullu no hi anirà, perquè com deia Arzallus, expresident del PNB, "lo que decidan allà abajo, nos trae sin cuidado..."
Puigdemont no hi anirà com a mesura de pressió i de reivindicació. També per evidenciar que ara la política catalana ja no juga a l'autonomisme.
Urkullu no hi anirà, perquè com deia Arzallus, expresident del PNB, "lo que decidan allà abajo, nos trae sin cuidado..."
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada