ELS KURDS SÓN
COM ELS CATALANS?
L'esgarrifós
atemptat que va haver-hi abans d'ahir a Istambul ha estat reivindicat pels
Falcons de la Llibertat del Kurdistan (TAK).
Fa uns anys
(qui sap si la cosa encara continua sent així), a la capital turca, quan un turc venedor de catifes s'adonava que eres català, tenia una frase apresa que no
solia fallar: —"Eh, amigo, yo kurdo!". La pela és la pela, a Catalunya i a tot arreu...
Aquells turcs negociants, que segurament odiaven els kurds, sabien prou bé que
els catalans som partidaris del reconeixement, de la llibertat i del dret
d'autodeterminació de tots els pobles...
Ara bé, els
catalans ens hi assemblem de debò, als kurds? Doncs en algunes coses sí, però en moltes
altres, de cap manera.
El kurd és un
poble amb més de 5000 anys d'història que s'estén principalment per parts del
que avui són els estats de Turquia, Iraq, Síria i Iran. també hi ha petits
assentaments a Armènia, Azerbaian, Líban i Egipte. Amb variants dialectals,
tots parlen la llengua kurda i tenen consciència de pertànyer al mateix
poble. Podríem establir una equivalència
amb els Països Catalans? Salvant les
distàncies, conceptualment, sí...
També és cert que ha estat un poble fortament reprimit
i mai reconegut en la seva sobirania. Els kurds, que al segle VIII ja van patir la
invasió colonitzadora àrab i al segle XI la turca seljúcida, van acabar
desmembrats per culpa de la moderna colonització anglesa i, sobretot, per la defectuosa
descolonització. Mentre que els armenis van aconseguir el seu estat gràcies a
un tractat (Sevres, 1920) els kurds van quedar desmembrats com a poble per
diverses àrees d'influència. Una altra vegada, la pela és la pela: l'àrea de
Mossoul, per exemple, va ser assignada a Iraq i no a Turquia perquè els
anglesos volien assegurar-se el control dels seus rics jaciments petroliers.
Quan el 1925 anglesos i francesos van fer la partició definitiva, els kurds van
quedar separats per les noves fronteres d'Iraq i Síria, però Turquia mai va acceptar aquells
tractats. Uns anys després (tractat de Lausana) Turquia va aconseguir clavar l'urpa a
una part del territori del Kurdistan i quedar-se'l.
L'expressió
"clavar l'urpa" no és gratuïta. Turquia (i, en diferent mesura, també
els altres estats que els governen) va comportar-se amb els kurds com una
àguila rapaç i imperial. Mai els va reconèixer com a poble dins del seu estat.
Ben al contrari: va decretar moltes lleis de prohibició de la seva llengua i de
la promoció de la identitat. Fins i tot va prohibir registrar noms de pila en
kurd. I, és clar, va reprimir amb violència les seves reivindicacions...
Tot
això als catalans ens sona, oi?
Ara bé: cal saber que el poble kurd és una societat encara avui marcadament tribal,
que professa una fidelitat cega al clan. Això ha fet que les lluites entre
faccions hagin estat acarnissades. Els mitjans de comunicació ens han mostrat sovint les tropes de dones peshmergues (kurdes) que s'enfronten als gihadistes de l'Estat Islàmic. El seu valor heroic i el seu feminisme real no ens han de fer oblidar el que ens recorden especialistes com Jordi Lleonart: no és
un poble que tingui uns partits amb un esperit netament democràtic.
Els
dos principals partits, radicats principalment a Iraq, són el PDK (Partit Democràtic del Kurdistan) i la UPK
(Unió Patriòtica del Kurdistan). Corromputs tots dos per xarxes d'amiguismes i
que no tenen cap respecte per a les altres minories. Es reparteixen el
Kurdistan per àrees d'influència i les controlen despòticament.
I no són
independentistes. Als dos partits majoritaris ja els està bé una autonomia
federal. Així, a l'ombra de l'estat iraquià poden fer i desfer millor les seves
martingales. De fet, els plantejaments d'altres formacions independentistes
(MRK, Moviment pel Referèndum al Kurdistan) els irriten enormement.
A Turquia
opera un altre partit —avui en part desactivat, des que van condemnar a cadena
perpètua el seu líder—: el PKK (Partit dels Treballadors del Kurdistan). És un
partit d'ideologia marxista-leninista, molt dogmàtic i que adopta la lluita armada revolucionària de cara al
reconeixement del seu poble. L'argument és que la comunitat internacional els
declara —a ells, només a ells, els del PKK—
terroristes mentre que fa la vista grossa amb el terrorisme d'estat que
practica Turquia contra els kurds en general.
Doncs
precisament una branca escindida del PKK és aquesta formació que dèiem al
començament del comentari (el TAK), la que ha provocat la matança de més de 40
ciutadans a Istambul.
I ESPANYA ÉS
COM TURQUIA?
Si entre kurds i catalans podem establir algunes semblances de manera tangencial,
entre Turquia i Espanya en podríem establir
altres que resultarien més profundes.
Sovint es
compara l'estat espanyol amb el francès per raó del jacobinisme que els inspira
a tots dos. El jacobinisme és una concepció centralitzadora de l'estat, que no
promou (més aviat obstaculitza) el desenvolupament de les llengües i cultures
no estatals amb el pretext que són reaccionàries i no aptes per als temps
moderns. Quantes vegades no has escoltat allò que el català és de "aldeanos"
i que el basc serveix per parlar a les vaques? Però el jacobinisme s'emmarca
dins d'un ideal republicà que no s'ha seguit per part de les classes dirigents
castellanes. Aquí, a sobre, ens ha tocat aguantar l'absolutisme i el cabdillisme.
Hi ha un altre Estat amb qui l'espanyol s'hauria
de comparar més pròpiament, i aquest és Turquia.
Com ens recorda el jurista i politòleg Jaume Renyer en una anàlisi, les dues
potències es van desfer com imperis a començaments del segle XX. Totes dues van
reaccionar a la desfeta alimentant un ultranacionalisme agressiu i excloent. A
Turquia van ser els joves quadres de Mustafa Kemal —dit Ataturk, "pare
dels turcs"—; a l'Espanya de matriu castellana van ser els cadells de la
Falange Española, nascuda uns anys més tard. Els dos pobles van generar una
mentalitat bel·licista, conqueridora. Els dos estats, en definitiva, han seguit
una política autoritària, feblement democràtica i que no accepta de cap manera
la revisió de la història per reconèixer els seus genocidis en diferents
períodes: els armenis a Turquia, els indis a la Castella conqueridora.
De religions
oficials diferents; amb adaptacions a la democràcia gradualment també distintes;
amb situacions geopolítiques que no són equiparables, el cas és que tant Turquia
com Espanya continuen practicant un integrisme d'estat, incapaç de reconèixer
els pobles no estatals. Un integrisme que ja es troba en el seu ADN històric.
L'any 1930,
un ministre de justícia turc deia això en un míting: "Vivim en un país anomenat Turquia, la nació més lliure del món (...)
Els turcs han de ser els únics amos i senyors d'aquest país!". Més o
menys per la mateixa època, a Espanya va començar a envolar-se la consigna "Una, grande y libre!".
Ja ho veus: Turquia té els kurds; Espanya té els catalans...
I un altre dia parlarem de l'actual president turc: Recep Tayyip Erdogan. Quin un, aquest...!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada