dimarts, 31 de gener del 2017

Pagès, gràcies a Déu!





Beatus ille qui procul negotiis,
ut prisca gens mortalium
paterna rura bobus exercet suis,
solutus omni faenore…



Ja està!  —ara deus pensar...— El redactor de guàrdia ja hi torna amb els seus deliris en llatí... Doncs no, no delira...

 Avui hem de parlar d'una notícia que no has tingut temps de llegir aquest cap de setmana: la tractorada de pagesos pels carrers de Barcelona. Centenars i centenars de tractors provinents de diverses rutes van confluir a la capital de Catalunya per advertir que no anem bé. Ha estat la denominada Marxa pagesa. Què, encara et penses que deliro?


 Lirare, en llatí, vol dir "fer solcs a terra amb la rella". Quan el pagès romà es distreia i els bous li feien una giragonsa, llavors  bous, rella i pagès "de-liraven", o sigui, no seguien el recte traçat. I ja t'asseguro que jo sí que el segueixo. El poema d'Horaci que t'he dut en V.O. (com al Netflix) ens hi escau molt:

Feliç aquell que lluny dels afers de negocis,
tal com feia l'antiga gent,
es dedica a treballar els camps paterns amb els seus bous,
totalment deslliurat de deutes...

 Aquesta és la visió del món de la pagesia que es tenia fins ara. Una visió idílica i molt bucòlica. Però saps d'on vénen aquests adjectius? El primer, de l'obra Idilis del grec Teòcrit. El segon de l'obra Bucòliques del romà Virgili. Dos urbanites reconsagrats que des de les respectives ciutats d'Atenes i de Roma, es dedicaven a cantar els beneficis de viure al camp. Ja ho veus... Més falsos que un duro sevillano.



 L'aureola de vida regalada que se sol penjar als camperols sempre ho ha estat, de falsa. Ho era ahir, quan la terra no donava prou, i ho és avui, quan sembla que n'hi ha per donar i per vendre. Potser encara és més falsa avui, mira què et dic... Perquè la societat s'ha allunyat de la terra i de qui la treballa i s'ha acostat a Mercadona, que ja té la fruita empaquetada i als estants, no fos cas que t'herniessis ajupint-te per collir-la.

 Però resulta que a pagès hi viuen famílies, no caixes registradores ni marcadors de codis de barres. I aquestes famílies van deixant el camp perquè no se'n surten.  Feliç aquell ... totalment deslliurat de deutes, diu el poema d'Horaci referit al qui treballa la terra. Creu-t'ho...


 En deu anys s'han perdut 21.477 explotacions familiars (el 1993 n’hi havia 74.300). Segons dades de l’Institut d’Estadística de Catalunya del 2013, de 59.097 explotacions que queden, 52.823 compten amb la mà d’obra dels familiars, amb un total de 93.289 persones. Es tracta, per tant, d’explotacions de petita i mitjana dimensió. I la renda agrària d'aquestes famílies no para de baixar: entre el 2001 i el 2015 aquesta baixada ha estat espectacular: un 39%. 

 Els parlaments públics que la Unió de Pagesos va fer durant la concentració de tractors a Barcelona reclamaven que la defensa de l’agricultura familiar sigui també un signe d’identitat política del país. I per això demanen al Govern que controli els mercats que  posen en perill el model agrari perquè no garanteixen preus justos per als productors. 

 Bé, els pagesos ho demanen al govern, però també a la societat... Tu vas a comprar al super o a la botiga de sota casa? Vagis on vagis, sàpigues que hi ha grans superfícies sensibles al fet agrari i a l'important rol social de la pagesia, però que n'hi ha d'altres (deslligades del país i de la seva gent) que perjudiquen el pagès. 

 La Unió de pagesos es queixa que avui, els professionals agraris no sempre obtenen el fruit del treball quan porten els productes al mercat i sovint els preus en origen són molt baixos. El poder de negociació dels productors catalans és limitat; només tres operadors comercials (Carrefour, Mercadona i Caprabo-Eroski) a Catalunya concentren prop del 50% de l’oferta comercial.

 També és cert que sovint el pagès fa de les seves, eh? En el tema dels purins, per exemple, les culpes estan repartides entre l'Administració i els explotadors de les granges. Molts camps de conreu estan cremats per sempre (i les capes freàtiques contaminades) per no respectar les quotes màximes de vessament de detritus a què estan obligades. Això, la Unió de Pagesos també ho hauria de dir...

 Però escolta, ja ha sortit unes quantes vegades la Unió de Pagesos. Què és?

 La Unió de Pagesos de Catalunya és el sindicat majoritari de Catalunya en el seu sector. Abans estava confederada a la Coordinadora de Agricultores i Ganaderos (COAG), un sindicat que opera a tot el territori espanyol. La relació venia a ser una mica la mateixa que tenen els partits PSOE i PSC: en teoria, el PSC és un partit sobirà que pren les pròpies decisions independentment del seu homònim socialista espanyol. A la pràctica, però, ja s'ha vist: el PSC diu amen a tot el que li mana el PSOE, el seu poder de decisió és mínim.

 Doncs bé, tal com pots llegir aquí, la Unió de Pagesos de Catalunya va saber fer un acte de dignitat nacional  i es va desvincular d'un sindicat estatal que volia imposar la seva llei en la gestió i normatives de representació. La Unió de Pagesos va posar per davant els interessos de país abans que els del propi sindicat. Quan va veure que la COAG no representava prou els interessos de la societat catalana li va dir: Aquí et quedes!

 La UP, doncs, ha donat al país un bon exemple de desconnexió real d'Espanya.

 Tot això de la pagesia et pot semblar un tema menor, però si és així, em sembla que el que delires ets tu...

 Que potser et dius Jordi, tu? Doncs sàpigues que el teu nom (georgós, en grec) vol dir "camperol". 

 Que potser ets pedagog? Doncs hauries de saber que aquest terme (paedagogus) significava originàriament "el que fa avançar els nens", perquè ago volia dir "conduir els ramats".

 Que ets cònjuge d'algú? Tingues ben present que la paraula ve de jugum (el jou que unia les bèsties).

 Ah, que vius en una població de nom Vilafranca? Doncs mira, el topònim, per si no ho sabies, ve en part de les antigues villae (les cases rurals romanes).

 Si fins i tot molts dels nostres cognoms tenen a veure amb la pagesia...

(parèntesi: quin món de mones! Hi va haver un director general del Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca que es deia... Jordi Peix! I el Barça tenia un cuidador de la gespa del Camp Nou que es deia Josep Campreciós! I saps com es diu el coordinador general de la Unió de Pagesos? Joan Caball...)  

 Què, t'agrada saber totes aquestes coses? Doncs mira, sapere, en llatí, vol dir degustar, tastar els condiments... Feliç aquell que lluny dels negocis es dedica a degustar les petites coses del camp i no les menysprea...


 Un bon dia l'emperador August va demanar-li al poeta Virgili que posés la seva creativitat literària al servei de les necessitats del país. Eren milers i milers els soldats que es llicenciaven de les legions i tornaven a Roma. Ni cabien tots a la ciutat ni era convenient. Calia, doncs, tornar a potenciar el món rural, retornar a l'antic estil de vida i fer més productius els camps. L'imperi no es podia refiar només de les colònies. Aleshores Virgili, des de Roma, es va posar a escriure les Geòrgiques i les Bucòliques per animar la gent a tornar a viure i treballar a pagès.

 Quin poeta (més enllà de Perejaume) ens cantarà avui unes pagèsiques per conscienciar-nos de la importància d'aquest sector de la nostra societat?


Imatges:
Pagesos romans: ramon.camats worldpress.com
Masia de Miró: culturacolectiva.com
camp conreat: unio-pagesos.net
Llibres de Virgili: Blog I.P.A.

diumenge, 29 de gener del 2017

Te'ls imposen, els impostos?



 Aquests dies els mitjans que no tens temps de llegir ni d'escoltar han anat plens d'especulacions sobre la resposta que la CUP donaria al govern de la Generalitat respecte als pressupostos del 2017. Al final hi han donat un "SÍ condicionat"...  I és que als militants antisistema els ha quedat el cuc de no haver pogut pujar encara més l'IRPF a les rendes altes.

 IRPF? Ara en parlarem. Abans, però, uns paràgrafs dedicats a fomentar els estudis de lingüística. Que últimament us n'aneu tots cap a les enginyeries...

 La llengua castellana sempre tindrà un "valor afegit" respecte a la catalana. Mentre a les Castelles distingeixen entre pez i pescado, els catalans ens hem de conformar amb una trista paraula. Per a nosaltres tant és un peix l'animal que neda com aquell que ens mira des del plat amb cara de divendres sant.

 Ah, però... Quin és el nostre millor contraatac? Recordar-los, vet-aquí, que ells van per la vida amb una sola paraula impuesto, que l'han de fer servir tant per formar el participi verbal (—El doctor me ha impuesto una dieta a base de pescado) com per a referir-se a les contribucions obligatòries. En canvi els catalans som més rumbosos i no ens estem de res. Que parlem del verb imposar? Doncs diem imposat. Que parlem de les xufles que ens clava el fisc? Doncs diem impost...

 Parlant de fisc. Aquesta és una paraula més antiga que anar a peu. Ja la feien servir els romans, aquells dels calamars arrebossats amb tanta gràcia. "Res fisci nostri usucapi non potest"... Ui, ui, perdona, sempre m'oblido que tu ja no gastes llengües mortes, només moribundes. Aquí ho tens en català: "Els béns del nostre fisc no són apropiables pel pas del temps". Ho deia Justinià, al segle VI, en les Institucions de Dret Civil (II, VI, 9). I s'ho va copiar d'un altre encara més antic que es deia Gai, i aquest d'un altre que encara ho era més...


 A l'antiga Roma el fisc era el patrimoni destinat a l'administració imperial. Es diferenciava del aerarium populi Romani (l'erari del poble romà), que era el veritable patrimoni públic. Més endavant els dos termes es van confondre i tots dos van servir per anomenar la caixa central de l'Estat.

 El cas és que, com diu la sentència justinianea, els béns del patrimoni públic ningú no se'ls pot apropiar. Perquè no són de ningú i són de tothom. Els podem preservar, això sí. I encara més: els hem de preservar. De fet, en això consisteixen les obligacions fiscals...

 Potser ets dels qui volen una república catalana. Doncs sàpigues que aquesta paraula ve de res publica (la cosa de tots). I com que suposo que vols una república que sigui un estat de dret, et convé ficar-te al cap que aquest estat és el garant màxim dels interessos i necessitats dels seus ciutadans. I fica-t'hi també això: si mai Catalunya ho arriba a ser, amb tots els ets i uts, per garantir el seu rol haurà de tenir recursos. Cosa que vol dir impostos...

 Els recursos, però, no vénen tots per aquesta via.

 L'Estat té una activitat econòmica pròpia que genera uns rendiments (transports, correu, aigua...). I et cobra per donar-te servei en aquest camp. A més a més, és propietari de béns mobles i immobles (el dit Patrimoni nacional) que pot explotar venent, llogant o permutant. I, a sobre, pot recórrer a l'endeutament, com fas tu quan et vols canviar la moto: tu sol·licites un préstec a una entitta bancària i ell ho fa al Banc Central. També pot emetre deute públic. Què és això? Doncs ni menys ni menys que els diners que et demana a tu, com a ciutadà, i no al banc. Sí, sí, l'Estat pot ser deutor teu. Et demana uns calés, et dóna a canvi un títol (un pagaré a tants anys, que genera interessos) i aleshores tu tens la paella pel mànec. Ja et sents una mica important? Me n'alegro. Ai, criatura... 

 Els dos casos que acabem de veure (explotació de patrimoni i deute públic), juntament amb la creació de diner que pot fer el seu Banc Central, constitueixen els ingressos extraordinaris.

 La font d'ingressos més important, però, és l'ordinària: els impostos. Amb aquests ingressos ordinaris l'Estat satisfà la majoria de necessitats ciutadanes. I aquí sí que plora de debò, la criatura...

 Com podríem enfocar el tema? Què et sembla si els classifiquem segons diversos criteris? Sense atabalar-nos-hi, eh? No estàs pas estudiant per anar a cap examen. Agafa-t'ho com si algú et proposés mirar un paisatge des de diferents perspectives, perquè acabis dictaminant si el trobes interessant o no. És interessant el que l'Estat t'imposa

(parèntesi: a veure si amb símils i metàfores de paisatge et faig empassar una matèria tan avorrida com aquesta... Va, tu mira els rierols i les muntanyetes...)

 Una manera d'enfocar el paisatge dels ingressos fiscals és considerar qui se'n beneficiarà. Si el servei que després donarà l'Estat afavoreix molt particularment uns ciutadans concrets, sembla lògic que siguin aquests els qui suportin la càrrega fiscal. Si els beneficis són més difusos, també sembla lògic que els impostos es distribueixin segons el grau de satisfacció rebut per cadascun dels sectors.

 I si posem el punt de mira en el temps, què passa? Doncs que aquells serveis que els aprofita la societat present, és lògic que repercuteixin fiscalment sobre ella. Això passa amb les despeses corrents de l'Estat. Aquells que suposen una inversió de cara al demà, sembla lògic que també els pagui la generació que ve al darrere. En aquest cas, la via de l'impost és la millor? Doncs no. Aquí entra en joc el Deute públic. L'Estat vol fer una nova carretera i, en comptes de recaptar per la via impositiva, s'endeuta avui per a pagar el deute demà. Un demà que pot ser a molts anys vista...



 Abans de continuar t'explicaré una història d'aquella antiga Roma. L'historiador Suetoni ens explica que l'emperador Vespasià es va inventar un impost nou sobre les latrines públiques. El seu fill Titus li va objectar que gravar els pixums del poble podria ser una mesura molt poc encertada. Què va fer el seu pare? L'emperador va agafar una moneda de les recaptades, se la va acostar al nas, va ensumar profundament i li va respondre: —Non olet...  (no fa pas pudor).

 Ja veus per on vaig, no? Els impostos han de beneficiar el poble, no pas els governants. I per això han de ser justos, han d'aconseguir estabilitat econòmica i han de ser eficaços en la recaptació i redistribució de la renda.

 Seran justos i equitatius quan responguin a un principis molt clars. El primer de tots és aquest: que tothom pagui. Un altre: que si pagues tant rebis tant. I un tercer: que en una mesura o altra serveixi per redistribuir la riquesa.  

 Aconseguiran estabilitat econòmica, en primer lloc, si són neutrals i no provoquen una distorsió del mercat. Imagina't un impost que gravi exageradament la producció d'un producte que, en les mateixes condicions generals, fa la competència a un altre, i que ho fa basant-se en uns detalls anecdòtics que no afecten aquest segon. D'altra banda, l'estabilitat econòmica també vol dir que els impostos han de contribuir a l'estalvi públic i privat. Si només serveixen per deixar esquilades les economies, malament rai...

 I seran eficaços si desactiven l'evasió fiscal. També ho seran si la gestió de recaptació no és més costosa del que és necessari. I també si eviten problemes de liquiditat insolucionables al contribuent, per exemple, no permetent que els pagaments es fraccionin.  

 Amb aquests requisits i principis, ara tu comença a pensar sobre casos concrets que coneguis i conclou si els impostos que l'Estat espanyol et clava...

... són justos (pagues tant i reps el mateix?);

... si contribueixen a l'estabilitat econòmica (la xarxa espanyola d'AVE, actualment insostenible, ens enriqueix o ens arruïna?),

... i si són eficaços (les inspeccions es fan amb diligència a tots els territoris o en alguns es fa la vista grossa? A Catalunya segur que no...). 
 
 El paisatge descrit potser també et servirà per conèixer millor les teves preferències ideològiques.

 Una política d'esquerres està a favor que l'Estat incrementi els impostos perquè veu en aquesta mesura una manera de crear riquesa i  de redistribuir-la. Amb els impostos podrà fer autopistes per on circularan més camions i més de pressa, per exemple, i això afavorirà que el cost de distribució dels productes es redueixin. En general, com més d'esquerres és una política, més es posiciona a favor dels impostos.

 Una política liberal, per contra, afirma que els impostos no ajuden a crear riquesa sinó a destruir-la, perquè la seva gestió i els criteris de retorn en forma de béns públics o de drets sempre són ineficaços i ineficients. Creu que el millor és que els diners que hauria de pagar cada ciutadà (treballador o empresari) es quedin a la seva butxaca. Si aquest té més diners per gastar o per invertir, la riquesa es crearà igual i sense intervenció de l'Estat.

 Això dit així, a l'engròs. Quina és la política bona? Com amb les galetes de Santa Coloma de Farners, tu Tries...

 Bé, doncs, amb tot el que hem dit, ara ja podem fer un repàs dels impostos més importants de l'estat espanyol.

 L'Estat t'aplica uns impostos directes, que són aquells que graven directament:

— La renda que perceps. Si la perceps a través d'una empresa, t'aplicaran l'Impost de societats, perquè encara que les empreses no siguin persones físiques, els beneficis que generen sí que hi van a parar. Si la perceps directament per uns honoraris de treball t'aplicaran l'impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF per als amics)

—El capital que tens. En aquest cas se t'aplica un Impost de successions i donacions (si has adquirit un patrimoni per una herència o una donació) i un Impost sobre el patrimoni de les persones físiques, per la mera tinença de béns un cop adquirits per la via legal que sigui. 

 També t'aplica uns impostos indirectes. Si t'estàs quiet, aquests impostos no t'afectaran. Ara bé, si et bellugues i compres alguna cosa, patapam. Els impostos indirectes més importants són aquests:

Impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats: per les compres que realitzis de béns o drets.

Impost sobre el valor afegit (IVA). És un impost sobre la producció d'un bé que es destina al consum. En cada fase de producció hi ha un recàrrec percentual, de manera que el consumidor final, és el que el suporta. Segons el nombre de fases i segons el tipus de producte (de luxe, de primera necessitat...), l'IVA tindrà un import o un altre. És un impost que genera una gran il·lusió financera: tu vas pagant l'impost i no ho acabes de percebre perquè t'arriba embolicat amb el producte. Però quan arriba l'última setmana de mes, abans de cobrar el sou, et preguntes alarmat: què ha passat aquí? 

Impost sobre el tràfic exterior. Té com a finalitat protegir la indústria pròpia i els seus empresaris. L'Estat pot constituir uns impostos (aranzels) sobre la compra de productes de determinats països (no ho pot fer, és clar amb els països de la UE perquè formem un mercat comú). Quan aquests béns entren en territori estatal, a la duana augmenta el seu preu immediatament perquè el comprador haurà de satisfer-ne una part a l'Estat.
    
Impostos sobre productes de monopoli estatal. És el que et grava el tabac i la benzina, per exemple.  Què dius que què? Doncs mira, no fumis. I ves a peu...

 Per acabar, sàpigues que aquests impostos poden ser recaptats directament per l'estat, per les comunitats autònomes o pels municipis. Segons qui recapta parlarem d'impostos estatals, comunitaris, locals o compartits per més d'una administració. A més a més, tant els governs autonòmics com els locals tenen poder per crear-ne d'altres.

 Un exemple referit a la Generalitat:  el govern de Catalunya (política de centre-esquerra) ha mirat de satisfer les aspiracions recaptatòries de la CUP (política d'extrema esquerra) creant un nou impost sobre les begudes ensucrades. 

(parèntesi: un impost que després l'Estat ha corregut a decretar-lo també. Així, si l'imposa ell, ja no el pot imposar la Generalitat perquè ha passat a ser impost estatal. Una manera de deixar sense recursos l'administració catalana. Veus que ve? N'hi diuen diálogo)

 La CUP volia un increment de l'IRPF per a les rendes més altres, però el govern va creure que els percentatges ja eren els més alts d'Europa i que incrementar-los suposaria una mesura requisitòria més que recaptatòria. Un estat modern no es pot comportar com un comte feudal, que espremia els seus pagesos. De manera que va intentar trobar ingressos per una altra via: la de gravar el consum de begudes considerades nocives per a la salut.

  Per la seva banda, entre altres, els municipis es financen gràcies a un impost molt important: l'IBI (impost sobre béns immobles). El paga qualsevol ciutadà per gaudir d'un dret de superfície, ja sigui perquè al damunt i té una casa, un comerç o una instal·lació qualsevol. L'import de l'IBI el fixa el cadastre. Es tracta d'una valoració administrativa del preu que té l'immoble en qüestió. Sobre aquest preu s'aplica un percentatge. Cada vegada que hi ha una revisió cadastral, puja automàticament l'IBI si l'ajuntament no fa la correcció corresponent (cosa que no passa mai).


 Encara hauríem de parlar de les aportacions a la Seguretat Social, les taxes, les contribucions especials... Però no vull fer-te plorar més.

Queda't però amb aquesta idea. En un sistema liberal, de socialdemocràcia o d'esquerres extremes; amb més impostos o menys; amb més o menys patrimoni públic per explotar el fisc, les necessitats públiques s'han de cobrir. Si no les pagues tu, les pagarà un altre. Ja siguin pagaments a l'explotació de béns públics o via impostos.

Si aquell amic tan divertit que tens, per exemple, salta per sobre del torn mecànic del metro o del tren de rodalies i viatja sense pagar, l'Ajuntament, la Generalitat o l'Estat continuaran necessitant els recursos per tenir la instal·lació a ple rendiment. I què farà? Pujar les tarifes i així compensarà la pèrdua que ha provocat el teu col·lega. Tu pagaràs el que deixi de pagar ell. Què passa, tronco? 

 Si compres el CD sense IVA del manter de la rambla, l'Estat no hi renunciarà pas. Deixarà sense reduir l'IVA d'un altre producte cultural o de primera necessitat. Després pagaràs més el llibre, l'entrada de teatre o la compresa. I a sobre, el botiguer del teu barri se n'anirà a la merda.

 Si muntes un chiringuito i no cobres l'IVA al client per no haver de declarar tant i, de passada, fer-li la cosa més barata a ell, l'hi estaràs fent més cara, perquè tard o d'hora l'Estat us clavarà per una altra banda. L'estat sempre té la paella pel mànec, què et pensaves?

Als països més civilitzats les coses es fan d'una altra manera: els ciutadans paguen el que està acordat democràticament entre tots. No consideren pas que ningú els imposi els impostos. Paguen el bitllet, la taxa o l'impost sense tants torns mecànics, vigilàncies ni controls. Són ells els qui després imposen la seva llei: vigilen, controlen i exigeixen que l'estat es gasti els diners dels impostos en el que realment es necessita, no en allò que llueix i fa lluir el polític de torn. Tothom paga perquè sap que l'estat invertirà bé els diners obtinguts. Sense injustícies. Sense ineficiències. I, sobretot, sense protegir empresaris pocavergonyes que maquinen operacions multimilionàries d'alt risc perquè saben que l'Estat pagarà per ells. I també, és clar, sense costejar ni les martingales d'un polític corrupte ni els costums feudals de monarques inquiets de baixos. Perquè tant els impostos amb què s'indeminitza l'empresari caradura com els fons reservats amb què es puguin tapar certs esbravaments surten del mateix lloc: de la teva butxaca.  

 Sovint passa que hi ha gent que no fa cas de la prescripció justinianea, aquella que diu que ningú no es pot apropiar del patrimoni públic. Però després també passa que paguem una quantitat d'impostos pròpia d'un país del primer món i, a canvi, rebem uns serveis propis d'un país del tercer...

  

dimecres, 25 de gener del 2017

"Escolta, què c... és el populisme?"



Els lectors d'aquest blog han deixat de comptar-se per unitats, desenes o centenes —de milers, naturalment— i és lògic que es vagi obrint el ventall dels primers auxilis informatius que s'han de practicar. Ahir una amable lectora, jove sobradament preparada, expressava a aquest redactor de guàrdia el seu desconcert davant del concepte "populisme". Engeguem, doncs, les sirenes de l'ambulància i anem a rescatar-la.

 Fins fa poc, el terme estava associat a una visió política que podríem identificar amb els moviments i ideologies d'esquerra. En el cas de l'estat espanyol molts lectors d'aquest blog l'han llegit associat al partit Podemos. En l'àmbit internacional, potser han sentit parlar del populisme veneçolà o del partit grec Syriza.

 Ara, pèrò, a U.S.A acaba de guanyar la presidència un magnat a qui també han penjat l'etiqueta de populista i que ha donat un joc nou a les discussions sobre aquest terme.

 Des d'un punt de vista estrictament dialèctic, ens divertirem, no en tingueu cap dubte. D'entrada, anota aquest concepte: fal·làcia tu quoque.... Et servirà per entendre el que passarà aviat. Quan a un simpatitzant de determinades esquerres l'acusin de populista, es regirarà com un senglar ferit, amb una foto de Donald Trump a la mà, la interposarà a dos dits del al nas de l'altre i li dirà: — I tu també!. Quan a un simpatitzant de dretes li passi el mateix, la resposta també serà la mateixa: una foto de Chaves o de Pablo Iglesias i un —I tu també! Això és la fal·làcia tu quoque, que vol dir  (ja t'ho deus imaginar) "tu també". Consisteix a defensar-se com si es tractés d'una partida de ping-pong: fes-t'ho com vulguis, però torna la pilota al camp contrari... Davant d'una actitud o pensament considerat recriminable, l'afectat per l'acusació no posa en evidència els punts febles del discurs de l'atacant, sinó que li torna la pilota i es limita a comunicar-li que ell també té aquesta actitud. Tu quoque...

 Però si volem aprofundir una mica en la raó de l'atac, haurem de fer una altra cosa: aprofundir primer en el terme que el justifica. Què és el populisme?

 No és pas un terme modern, t'ho ben asseguro. Alguns teòrics el fan néixer a la Rússia precomunista del XIX. Servia per identificar un primer socialisme d'arrels camperoles que refusava els intel·lectuals. Abans de pretendre ser guies de res, els futurs líders —deien els defensors d'aquest corrent— havien d'allunyar-se de les elits i aprendre directament del poble. El pensament marxista, molt més connectat amb la problemàtica industrial, ja en va recelar de seguida.

 Més o menys per la mateixa època, a U.S.A. va sorgir un Partit del Poble (People's Party), també d'arrels camperoles i antielitista. El fet, però, que la política americana anés per uns altres camins, va condemnar aquesta formació política a l'ostracisme.

 No va ser fins als anys 50 que un sociòleg, Edward Shils, va començar a parlar de populisme, no pas referit a un partit ni a un ambient concret  (rural, urbà...), sinó a un sentiment difús. Millor dit: a un ressentiment. El populisme galvanitzava la irracionalitat i els baixos instints de la massa per tal de posar-les en conflicte contra les classes dirigents.


 Però quan de debò va consolidar-se aquest concepte va ser als anys 60 i 70. Una sèries de moviments politics reformistes van aparèixer en alguns països per desenvolupar. A Argentina va ser el peronisme; al Brasil, el varguisme; a Mèxic, el cardenisme... Tots van acabar rebent el qualificatiu de populistes. Però què volia dir ser populistes? Bé, en aquell context, significava enfrontar-se a les oligarquies que s'havien enquistat al poder i tenir un lideratge molt marcat (Juan Domingo Perón, Getulio Vargas, Lázaro Cárdenas), un lideratge que fins i tot donava nom als moviments respectius. 

 Aquests moviments seguien aparentment les pautes democràtiques dels països del primer món però apel·laven a sentiments molt més passionals que racionals i posaven més en valor la unanimitat que el pluralisme. La paraula clau començava a ser tots...

 Va ser en aquell temps que el terme populisme va quedar íntimament vinculat a altres termes pejoratius que alguns tenen per sinònims: demagògia, autoritarisme, messianisme...Sense que ningú s'acabés de posar d'acord en què consistia aquesta manera de fer política populista, el cas és que va arrelar a l'Amèrica llatina. Per citar alguns casos, en són hereves les polítiques de polítics que potser et sonen: Chaves a Veneçuela, Evo Morales a Bolívia, Cristina Fernández de Kirchner a l'Argentina... Polítics, tots, populistes. Però continuem demanant-nos: què és el populisme?

 Doncs precisament d'Argentina ha sorgit el teòric de filosofia política capaç de revestir el concepte amb una teoria elaborada i profunda. El seu nom el saben tots els militants de Podemos perquè s'ha convertit en el seu far i guia: Ernesto Laclau.


 Laclau parteix d'una idea nova que ha d'arribar a tothom (els militants de la causa populista abans que a ningú, és clar): la diferenciació ja no es troba en l'eix dreta- esquerra. Llegeix aquesta entrevista amb una dirigent territorial de Podemos.

 Totes les respostes són significatives, però l'última és especialment interessant perquè marca el terreny de joc: 

—"Som els de baix que anem a pels de dalt [sic]. Hem d'adaptar-nos a la societat", diu l'entrevistada...

 La ideologia del populisme busca establir un pont de comunicació entre capes de la societat que fins ara es podien sentir distanciades unes de les altres. L'eix dreta-esquerra ja no vol dir res. Com tampoc no vol dir res si un ciutadà està afiliat a un sindicat o a aquest o aquell altre partit. Recordes Pablo Iglesias dient que també al PP hi ha gent que es pot sentir ferida per les polítiques de la casta? Aquí ho tens

 El que cal és que aquest ciutadà  s'identifiqui com un "de baix" respecte a uns altres que són "a dalt". Tant li fa si els que són a dalt representen una patronal o una organització empresarial determinada. Tots són casta, elit, democràcia liberal. I el que pertoca és desmuntar el sistema de pervivència del liberalisme: la separació de poders, la llibertat dels mitjans de comunicació...

 Ernesto Laclau no creu que el terme populisme sigui negatiu. Fonamenta el seu criteri en les especials circumstàncies que es van viure a l'Amèrica Llatina. Segons ell, s'hi va donar un liberalisme de caràcter oligàrquic que respectava només superficialment les formes liberals de la democràcia, però que en realitat teixia tota una xarxa clientelar. Què és una xarxa clientelar, potser et demanaràs... Amb aquesta expressió ens referim a aquelles capes de la societat que mitjançant l'assistència, la corrupció i/o l'amiguisme viuen de les classes dirigents, sense formar-ne part però sense oposar-s'hi. 

 Segons Laclau, aquestes xarxes impedien que sortís la veu del poble, del veritable poble. En aquell context, Laclau afirma que el terme populisme es va revestir de legitimitat i de positivitat. Que no era en absolut un terme pejoratiu.

 Des de la perspectiva de Laclau, quin és el veritable poble? Ho definirem en paraules d'un filòsof espanyol,  Santiago Alba:

"És aquesta quantitat difusa anomenada 'gent' que es troba en els cercles, a la xarxa, als barris i als bars. A tot arreu i enlloc. Aquella gent que no és cap altra cosa que un no-jo. La 'gent' és allò altre de mi mateix i en qui ha de recaure el poder. I aquest poder també recaurà en mi, en la mesura que, a més de jo mateix, sigui un altre qualsevol"

 El populisme busca despersonalitzar l'individu. Per ser poble, has de deixar de ser tu i fondre't en la massa. Però Laclau no considera que això sigui negatiu. Ell considera que fins i tot el contingut més racional d'una argumentació està carregat de passió i subjectivitat. És la dialèctica amic/enemic:

 Tu ets hostil a això o a allò? Jo també!  

 Ens identifiquem els uns als altres per la via de la mateixa hostilitat contra algú. Així es com es va construint una identitat política. Quan l'hostilitat es repeteix aquí, i allà, i allà, la gent es va identificant en un tot. Un tot contra un enemic comú. 

 De mica en mica, aquell sector de poble que s'identifica en un objectiu hostil comú es converteix en EL poble, l'únic poble legítim. Potser hi ha entre aquest poble diferents classes socials, però ara això ja no compta. És la dinàmica dels de baix contra els de dalt.

 Tot això ho resumeix Ernesto Laclau en una seqüència lògica i cronològica a la vegada:

1.- Primer apareix una "demanda social" que encara no és reivindicada pel grup. És una demanda aïllada i enquadrada en el joc de la democràcia. Un ciutadà, per exemple, formulant una reclamació en un hospital.

2.- Després aquesta demanda s'acumula a altres demandes en diferents matèries que el sistema ja no podrà tractar diferenciadament. La reclamació de l'usuari de l'hospital té, potser, una mateixa base econòmica que la que fa una mare d'escolar. I la que fa un viatger de trens de rodalies...

3.- De mica en mica, es va configurant un enemic comú. L'espai es va fracturant... La frontera política, però, és indefinida. Qui hi ha a cada banda? Aquell usuari d'hospital segur que està d'acord amb la reclamació escolar de la mare?

4.- I ja hi som: l'enemic a abatre, tan i tan indefinit, és... el sistema. La casta. Una casta generalment identificada amb la democràcia liberal.

A partir d'aquí, les demandes ja són "populars", universals. Només cal que un líder les sàpiga articular en un tot. Introduint-hi emoció, exaltació, passió...


 I amb aquestes estàvem quan a U.S.A. apareix un tipus de dalt, que ve dels ambients liberals i a qui també li atribueixen una política, un discurs i un pensament... populista.

 No és l'únic, eh? Senzillament és el més conegut. A Espanya també n'hi havia, d'aquests personatges. Jesús Gil y Gil, per exemple, que va ser alcalde de Marbella. O José Luis Ruiz Mateos, empresari que va arribar a ser eurodiputat...


 I què fem ara? Doncs mirarem d'establir alguns punts de diferència i de coincidència entre els populistes de dretes i els populistes d'esquerres.

 Una coincidència és que el seus líders són odiats o estimats a mort. No hi ha terme mig.

 També s'assemblen en el fet que tots van contra el sistema. Un sistema que no té mai uns límits definits. És una visió que engloba partits, polítics professionals, premsa, grups empresarials... Sempre sense especificar prou. Es tracta d'anar construint un discurs simple de "nosaltres contra ells", una separació clara de la gent "pura", a una banda, i la gent "deshonesta i corrupta" a l'altra.

 Però a partir d'aquí també hi ha diferències.

 La més important és que el populisme d'esquerres centra l'enemic a abatre en la democràcia liberal, que creu que és la responsable de tots els problemes. Aquest populisme vol passar per sobre de les institucions. Els parlaments ja no representen el poble, diuen. S'han d'obrir processos constituents (com diuen Iglesias o la monja Forcades). I això vol dir aprovar noves constitucions sobre unes bases distintes. Les tradicionals de separació de poders ja no serveixen. 

 El regidor de l'Ajuntament de Barcelona, Gerardo Pisarelo, va arribar a declarar que "la democràcia no és un concepte estàtic". Què volia dir? Doncs que el poble —aquest poble que configura el populisme a base d'identificar diversos sectors contra un enemic comú— pot moure'n els límits, a la seva conveniència.

 El populisme de dretes, el que fa més aviat és denunciar una prostitució d'aquesta política liberal, tot denunciant que uns polítics l'han segrestada. Per a ells no hi ha contadicció entre poble i política liberal. Quan Trump defensa que es tanquin fronteres per a la compra de productes de fora i crida a comprar productes americans, està fent proteccionisme precisament en nom d'un política liberal que té, però, els seus límits en les fronteres americanes.

Una altra distinció és troba en la mateix definició de "poble". Per al populisme de dretes, aquesta noció és ètnica, i per això centra els atacs indiscriminats sobre la immigració.  El populisme d'esquerres és inclusiu i veu en la immigració una oportunitat de reforçar el sector de baix.

De tot el que acabem d'exposar en podríem concloure que el populisme:

— Tant es troba a l'esquerra com a la dreta.

— Per a alguns teòrics, no és un concepte pejoratiu ni  negatiu.

— Té un denominador comú:  l'intent de despersonalitzar, de posar una determinada noció de poble per davant de la noció d'individu.

— Tan a dreta com a esquerra, està en contra de les societats obertes. Però aquest últim punt l'ampliarem un altre dia...

Imatges:
Perón: youtube.com
Populisme mexicà: blogspot.com
Chavez: clarin.com

Trump: Facebook.com

dimecres, 18 de gener del 2017

Europa, a cavall d'un ase?



 Avui els diaris que no tindràs temps de llegir ens porten una notícia del Parlament Europeu. L'italià Antonio Tajani, del Partit Popular Europeu, hi ha estat elegit nou president. Ha obtingut 351 vots. El seu rival també era italià i n'ha obtingut 282. Es diu Gianni Pittella i. I el president rellevat es deia Martin Schultz. Com que el Parlament té 751 diputats, n'hi va haver 118 que van votar altres noms. Quins? Bé, és igual...

 Total, aquests noms no et sonen gaire, oi?

 En el seu primer discurs, Tajani ha apel·lat al consens, al suport a tots els diputats i bla bla bla. També ha dit que el seu programa no estava tancat... Sí, sí, ho has llegit be. Havia presentat la seva candidatura sense tancar el programa amb què la presentava. Com si diguéssim: primer voteu-me, i després ja decidirem entre tots per què sóc tan i tan idoni.

 Ai caram, inconvenients de no ser català. Si ho fos, sabria que per fer una truita, has de trencar els ous, no pas tancar-los…


 L'actual Unió Europea té un origen diferent dels estats que al llarg de la història han decidit federar-se i crear una unió que els englobi (a l'estil dels estats americans). Els estats federats de debò, el que fan és redactar una constitució i aprovar-la. Aquesta constitució esdevé un acte intern, que afecta tots els països que hi participen. Si de cas, la constitució ja preveurà les diferències que hi puguin haver entre uns i altres en determinades matèries.

 En el cas de la Unió Europea, la cosa va anar de manera diferent: cada estat ja tenia la seva constitució i no volien pas substituir-la per una de nova, comuna a tots. El que van fer va ser signar una sèrie de tractats multilaterals sobre matèries concretes. Un representant plenipotenciari de cada estat es trobava en una conferència amb els altres representants plenipotenciaris i acordaven que en matèria energètica, per exemple, actuarien tots a una. O en matèria de lliure comerç. O de circulació de capitals.

Sobre la base d'alguns d'aquests tractats multilaterals, l'any 2004 el Consell Europeu va promoure una proposta de Constitució Europea. Després de mil estires i arronses d'alguns estats, al final vint-i-cinc la van acceptar. Però el text havia de passar per referèndum als països membres. I als referèndums d'Holanda i França va sortir que nanai... Des d'aleshores, la UE funciona per un tractat signat a Lisboa que ja ho diu tot: Tractat de Reforma. Ni cessió de sobirania en temes essencials, ni unitat fiscal, ni res. Substitueix la fallida constitució i anar fent.   

 En un principi van ser els mateixos estats els qui posaven pals a les rodes d'una constitució comuna. No hi havia manera de superar la inèrcia del pensament de l'estat-nació. Cada estat se sentia dipositari d'uns valors d'identitat, culturals, econòmics, socials, tan antics i tan importants que no volien renunciar a res més que al que fos estrictament necessari per poder avançar en un moment de moltes dificultats. Recorda que la primera iniciativa va néixer a la postguerra europea.

 Al final van acabar sent els mateixos ciutadans d'alguns països, impregnats d'aquest nacionalisme a ultrança i per què no dir-ho, amb la mosca al nas: aquella estructura tan complicada, de debò que funcionaria?  
     
 Ja des del començament de l'aventura, els estats membres de la primera Unió Europea (la Comunitat Europea) van haver de fer equilibris i malabarismes en cada nou tractat per salvar les diferències particulars. Per això l'organització de les seves institucions no respon ben bé a l'esquema de Montesquieu de distribució de poders independents. Ja saps, em refereixo a allò de:

1.- Un poder legislatiu (els parlaments) que fan les lleis.

2.- Un poder executiu (els governs) que les posen en marxa.

3.- Un poder judicial  (els tribunals) que vetllen perquè es compleixin i que es compleixin correctament.

 Per les raons que et deia abans de nacionalisme dels estats, la Unió Europea ha consolidat un model diferent. Això sí, havia de guardar les formes... les formes... Com ho diré ara? Les formes montesquieuanes?

 Els òrgans fonamentals de l'estructura política europea, els que podem anomenar pròpiament, institucions, són aquests:

—La Comissió, que representa els interessos comuns dels estats membres.

—El Tribunal de Justícia, que representa els interessos del dret que es generi a la UE..

—El Parlament (també dit Assemblea), que representa els interessos dels pobles dels estats. Perquè bé s'ha de notar que en aquests estats hi viu gent...

— I  ta-ta-txan... Amb tots vosaltres... El Consell!

 Aquest Consell és el que talla el bacallà. És l'òrgan que representa no pas els interessos comuns, no pas els de la gent, no pas els interessos del dret generat... Representa, representa... Els interessos dels estats.

 Vegem algunes particularitats de cadascun dels òrgans. Només algunes. Ja miraré de no fer-me gaire pesat.

 Hem dit que la Comissió vetlla pels interessos generals de la UE. Comprova que les lleis que s'han decretat es compleixin. També gestiona els pressupostos comunitaris i representa la UE en organismes internacionals. Però sobretot, ens interessa saber que proposa lleis al Parlament i al Consell per tal que siguin aprovades. Atenció: he dit proposa...

 Per tant, des de l'òptica (quina parauleta ens hem inventat, abans?) montesquieuana , podríem dir que és un poder moderadament legislatiu (perquè proposa lleis) moderadament judicial (perquè comprova que es compleixin les ja aprovades), moderadament executiu (perquè gestiona assumptes),  i, això sí, com que representa la Unió en l'escena internacional, té un paper molt diplomàtic. En català tenim una dita que hi escau la mar de bé: mitja figa, mig raïm.  

 Ah, una altra cosa: els comissaris d'aquest òrgan no s'elegeixen per sufragi directe del poble. Són designats per comú acord pels governs dels estats membres.


 Per la seva banda, què fa el Parlament? Doncs citarem només les funcions principals. Per una banda, a proposta de la Comissió, aprova lleis. Atenció, però: les aprova juntament amb el Consell. També decideix sobre acords internacionals.

 I com que és un òrgan que representa el poble, només faltaria: examina les peticions que li adrecen els ciutadans. Tu els escrius, sobre qualsevol assumpte que et concerneixi, i els diputats examinaran la teva demanda.

 Aquest és l'únic òrgan que tu pots votar (i sovint decideixes no anar-hi) en sufragi directe cada cinc anys.  Un òrgan, ja veus, que no és sobirà en el rol que li pertocaria: fer lleis.  

 El Tribunal de Justícia ens el saltem perquè ja t'he dit que no em vull fer pesat. Les funcions judicials d'aquest òrgan semblen clares, no? Anem al que ens importa: el Consell.

 He dit "consell"? En singular?

 Sàpigues que n'hi ha dos, de Consells. El Consell Europeu i el Consell de la Unió Europea. O tres, perquè, a fora de l'estructura de la UE, encara hi ha el Consell d'Europa...  Escolta, a mi què m'expliques si et penses que això és un galimaties! Et dic el que hi ha i avall. Has de ser conscient que els primers auxilis no sempre són eficaços...

 El Consell de la Unió Europea és el principal òrgan de decisió. Representa els governs dels estats membres. No, no, res d'eleccions per sufragi universal. Ja trien els governs.  


 Els ministres de cada país de la UE s'hi reuneixen per discutir i adoptar les lleis que els afecten per raó de la seva matèria. Si és el cas, també modifiquen altres lleis que s'han aprovat abans. Poder legislatiu, doncs. És un poder que cada govern traspassa al ministre de torn, el qual pot decidir en nom seu.

 També celebra acords amb altres països i organismes internacionals i coordina les polítiques dels estats membres respecte a afers o situacions concretes. Poder executiu, per tant.

 L'altre consell és l'anomenat Consell Europeu. És tracta del nivell més elevat de cooperació europea perquè reuneix, no ja ministres, sinó els líders de la UE. Els has elegit, tu, aquests líders? No, tu ja vas triar president de govern. Ara calla.

 Els líders es reuneixen cada tres mesos en uns actes que porten aquell nom alpí que sents sovint als telenotícies mentre et fas l'arròs tres delícies. En diuen cimeres. 

 En aquestes cimeres, com que s'hi fan molts passadissos i tertúlies, és important saber parlar algun idioma més del que et va ensenyar la mare, perquè si no, els diaris t'immortalitzen posant cara de  circumstàncies.  



 Ah, les cimeres! És des del cim, que és domina el paisatge! Mira, mira, el poble, des d'aquí dalt: semblen formigues, oi?

 En una cimera s'hi discuteix de debò: deixem-nos estar de legislar. Això ja ens ho duran fet el Parlament i la Comissió, que s'espavilin. Nosaltres ja direm que sí, si ens agrada, i que no, si no ens agrada. I Montesquieu que no burxi. 

 Anem al que és important: quines prioritats polítiques tenim? Com hem d'enfocar aquest tema o aquell conflicte? Quins interessos estratègics hem de salvaguardar? Quines necessitats de defensa? A qui posem per dirigir el Banc Central?

 I sobretot, com ho fem per no trepitjar-nos els ulls de poll? Som líders d'estats-nació, no ho oblidem... Ara no en féssim un gra massa, amb això de la unió europea...

 No sé quin president dels U.S.A. va dir una vegada: "Quan vaig a parlar amb els europeus, no sé mai amb qui he de parlar perquè mai no acabo de saber qui hi mana..."

 Bé, aquesta és una de les raons per les quals a Anglaterra ha guanyat el Brexit. Els britànics, de cultura política diferent, troben que l'organització de la Unió Europea, amb tant consell per aquí i tanta comissió per allà,  tant sufragi indirecte i tanta barreja de poders, és un cafarnaüm d'òrgans, càrrecs i funcions que l'únic que aconsegueix és burocratitzar-ho tot i no enllestir mai res.


 A la mitologia grega, Europa va ser segrestada per Zeus, sota l'aparença d'un toro. Esperem que al segle XXI no acabi sent segrestada per qualsevol politicastre disfressat d'ase... 


Imatges:
Bandera: ue.edu
Parlament: blogeuropeo.eu
Consell de la UE: wikipedia.org
Líders europeus: elconfidencial.com
Rapte d'Europa: youtube.com