Aquests dies la premsa rosa que tampoc tens
temps de llegir i alguns programes de la televisió que no escoltes han omplert pàgines i hores
d'audiència amb la llauna de la festa de Sant Valentí. Una llauna que ens vol
entabanar i fer-nos oblidar que els catalans, en temes d'amoretes, ja tenim la
Diada de Sant Jordi.
El
redactor de guàrdia ha deixat passar vint-i-quatre hores abans de publicar aquesta nota de
primers auxilis. Ho ha fet perquè passessin els fogots i els ensucraments dels qui han celebrat una festa tan forana i estranya al costumari català. Una festa que, dret a llei, només haurien de celebrar els
enamorats amazics del nord d'Àfrica. Al final de l'article ja veurem per què.
És
clar que aquets redactor també ha esperat un dia per un altre motiu: volia fer
coincidir l'I.P.A. amb el 15 de febrer, que era quan els antics romans
celebraven les Lupercalia.
Anem
a pams i comencem pel prota de la
festa.
De
Valentins en trobaràs fins a dinou a la magna Bibliotheca Sanctorum publicada per la Pontifícia Università Lateranense. I ja és casualitat que ens vulguin
fer celebrar el Valentí que els martirilogis daten precisament el 14 de febrer.
—
Per què, tanta suspicàcia, redactor de guàrdia??
—
Vols saber-ho? Doncs perquè segurament no existeix... Entens un mica l'italià, tu? Doncs mira que diu l'especialista de
la Bibliotheca Sanctorum al volum
XII, pàgina 899:
" (...) Chi fosse Valentino e
quando sia vissuto è impossibile precisare. Nella tradizione posteriore, a
partire almeno del secolo VI-VII è presentato come vescovo di Terni, ma non
consta con certezza di questa sua dignità (...)"
O sigui, que els més
grans especialistes no han pogut precisar ni qui va ser aquell Valentino ni
quan va néixer. Va ser bisbe de Terni? No consta. Va morir en martiri un 14 de febrer? No consta....
— Aleshores, què passa
aquí?
— Doncs passa el que
ja vam comentar en un altra sessió de primers auxilis.
Des que va convertir-se
en religió oficial de l'imperi romà, L'Església cristiana va fer tot el que va
poder per anar camuflant les antigues festes paganes. I el dia 15 de febrer se
celebraven les Lupercalia. Ens caldrà
parlar d'aquests festes perquè entenguis la jugada.
El poeta Ovidi situa
les Lupercalia a mitjans de mes de febrer, el dia 15, just l'endemà que els romans commemoraven el famós rapte de les sabines, tan immortalitzat en l'art pictòric i escultòric.
Una llegenda mitològica (que avui no passaria el sedàs del políticament correcte) ens ho explica amb tot detall. Ho pots llegir a l'obra
de Titus Libi Ab urbe condita (una expressió que vol dir "des de la fundació de la ciutat").
Es deia que
els primers romans arribats al Laci es van trobar amb un problema la mar de
pelut: no tenien dones per procrear i expandir la nació romana. Ròmul , germà
de Remus i primer governant de la Roma llegendària va organitzar uns jocs en
honor del déu Neptú i va convidar-hi el poble dels sabins. Els sabins devien ser uns calçasses perquè s'hi van presentar amb les dones. Quan la cosa començava a estar animada, un romà va donar el senyal i els seus companys van fer fora els mascles de Sabínia. Després se'n van endur segrestades les seves dones. I apa, a parir història i més història de Roma...
Per això Ovidi va situar les festes de les Lupercalia el
dia següent. Perquè aquestes eren unes festes rituals que tenien un objecte molt definit: la fecunditat. Prenen el nom d'una cova (lupercal, de lupus —llop—) i eren dedicades
a una probable deessa Luperca, que s'identifica amb la lloba nodridora de Ròmul i Remus
quan aquests van ser abandonats en un cistell a les aigües del riu Tíber...
(tampoc saps la història de Ròmul i Remus? Doncs agafa un diccionari de mitologia, coi! Ja hem
quedat que això només són primers auxilis, no una teràpia completa...)
Durant les Lupercalia, el déu Faunus presidia les
festes. Es tracta d'un déu dels boscos sovint representat com mig home i mig boc. Per això un dels rituals era matar bocs,
cabres i altres animals per oferir-los al déu. Després els sacerdots que feien
la cerimònia xopaven unes corretges amb la sang de les bèsties sacrificades i les
passaven a dos joves triats entre la multitud congregada. No et creuràs el que havien de fer els joves amb les corretges... T'ho diré en les paraules del
poeta Ovidi. Potser en llatí no semblarà tan políticament incorrecte:
"(...) Italidas
matres sacer hircus inito (...)"
Va, deixem-nos de
llatinades. El vers diu això:
"(...) que el
cabrit sagrat penetri les matrones itàliques! (...)"
Resulta que els joves
havien de perseguir les dones pels carrers i clavar-los fuetades amb les
corretges xopades de sang. Oh, i què et penses que feien aquelles dones
descendents de les sabines segrestades? Protestar? Lamentar-se? I ca! Quedaven la mar de contentes si rebien una xurriacada. Segons que sembla, el fet que un d'aquells ximples que corrien despullats pels carrers els arribés al crostó era un
senyal inequívoc de futura fecunditat. És ben bé que...
Unes pràctiques com aquestes no podien pas ser
del grat de les autoritats cristianes, ja t'ho pots imaginar. I per això va
començar l'estratègia de "tapar" les festes lupercals amb una festa, diguem-ne, més tocada i posada.
I senyores i senyors,
amb tots vostès... sant Valentí!
La llegenda arrenca
del segle III d.C, en temps de Claudi II. Es diu que aquell emperador va adonar-se que
les seves legions perdien més i més coratge al camp de batalla. Tu diràs, si el perdien! Com no l'havien de perdre amb aquells barbuts que baixaven de la Germània
i se'ls fotien a sobre com cavalls desembridats? El cas és que Claudi va pensar que la causa era l'enyor de la família que els soldats deixaven a Roma per anar a lluitar lluny de casa. Total, que
va prohibir que els soldats legionaris es casessin.
I diu també la
llegenda que el bisbe d'Iteramna (avui la ciutat de Terni, a Itàlia), casava
secretament els enamorats per tal de multiplicar el nombre de matrimonis cristians... L'activitat episcopal va ser descoberta i ai, ai, ai, un 14 de febrer de l'any 269, el
reverendíssim Valentí va perdre el cap, després del tall precís que li va
aplicar el botxí de torn.
Quina casualitat, oi? Les
lupercalia, festes de la fecunditat i
de les manifestacions sado-maso —amb fuetades i tot—, se celebraven el 15 de febrer. I un
dia abans, ves per on, apareix el martiri d'un bisbe (parit per una descendent d'aquelles mares sabines, com tots els romans) que casava enamorats. Un personatge, però, del
qual cap martirilogi ni tractat hagiogràfic pot confirmar l'existència...
Doncs això és el que van
celebrar ahir alguns despistats.
— I per què la festa
de Sant Valentí només l'haurien de celebrar els amazics del nord d'Àfrica?
Doncs perquè va ser un Papa amazic nascut segons alguns historiadors a la Kabylia (avui una nació
sense estat dins d'Algèria) i segons uns altres a El Kef (dins de l'actual Tunísia) el qui fa instaurar oficialment la festa. Sigui quin sigui el seu lloc de naixença, es tracta del quarantanovè Papa de la història de l'Església i el tercer nascut a Àfrica. Va governar amb
el nom de Gelasi I i va instaurar la festa a finals del segle V en un intent d'esborrar per sempre més el record d'una festa tan descordada.
Que la celebrin, doncs, els kabils i els tunisians, si els ve de gust. Al capdavall va ser Gelasi qui va
santificar aquell Valentí de Terni i qui va escampar la llegenda dels casaments perquè els joves ensucrats, tot petonejant-se els dies catorze de febrer, s'oblidessin l'endemà del costum
de córrer despullats tot fuetejant-se per la via pública.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada